تشکیل بیست و یکمین جلسه تفسیر جامع قرآن

از جمله نتایج مبحث :1. حذف «ما» از باب تخفیف در واژه « عَمَّ » در قرآن شایع است . 2. «عن» به معنای حقیقی خود یعنی مجاوزت بکار رفته است .3. از آن جا که استفهام حقیقی بخاطر استلزام جهل ، در باره خداوند معنا ندارد ، استفهام بکار رفته در آیه نخست از نوع استفهام توبیخی است . گویا خداوند منکران معاد را بخاطر پرسش از روی انکار جهان آخرت ، مورد عتاب قرار داده است . 4. «عَمّ» متعلق به «یتَسَاءَلُونَ» است و ضرورت ندارد فعلی را در آغاز در تقدیر بگیریم . 5. «ما» در واژه « عَمَّ » از عظمت و بزرگی مورد پرسش حکایت دارد .6.  آغاز گری سوره با عبارت « عَمَّ یتَسَاءَلُونَ» یعنی آغاز گری با پرسش ، ناظر به شیوه ای است که در علم معانی بر آن تاکید می شود و بر اساس آن گاه گفتار برای تحریک و تشویق ذهن مخاطب با پرسش آغاز می شود .