انسجام درونی آیات

بسم الله الحمن الرحیم
از جمله مسایلی که باید در باره آیات قرآن مورد توجه قرار داد، انسجام و پیوستگی استوار درونی و بیرونی کلمات و جملات آیات است که بر اساس احاطه علمی و اراده حکیمانه خداوند کنار هم سامان یافته‏ اند؛ به‏ گونه ‏ای که نمی‏ توان به ‏راحتی میان آنها گسست ایجاد کرد.

توجه به این نکته از آن جهت لازم است که برخی از خاورشناسان به ‏خاطر عدم آشنایی با اسرار معانی قرآن، آن را کتابی آشفته و فاقد ساختاری روشن معرفی کرده ‏اند، در حالی که ژرف اندیشی در سرتاسر آیات قرآن نشان می‏دهد که ارتباط دقیق و معناداری میان آیات وجود دارد.

پیوند درونی آیات

از جمله نمونه‏ های پیوستگی درونی آیات آیه ذیل است که در آن از مؤمنان خواسته شده است تا اهل صبر و پایداری باشند:

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، صبر کنید و ایستادگی ورزید و مرزها را نگهبانی کنید و از خدا پروا نمایید، امید است که رستگار شوید.»( آل عمران، 200)

از ظاهر آیه تنها تاکید بر صبر و مرزداری استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد که میان سه توصیه به صبر، مصابره و مرابطه رابطه‌ای وجود ندارد، در حالی که با تامل در آیه می‌توان دریافت که میان این سه توصیه رابطه دقیق و گسست ناپذیر برقرار است.

به این معنا که واژه «اصْبِرُوا» به صبر و بردباری در رفتار فردی مؤمنان اشاره دارد و واژه «صَابِرُوا» به صبر در رفتار اجتماعی ناظر است؛ یعنی لازم است تا مؤمنان به یکدیگر توصیه به صبر نمایند و در جهت تقویت صبر و بردباری در جامعه دینی بکوشند؛ و در مرحله سوم واژه «رَابِطُوا» به صبر و بردباری در برابر کافران و بیگانگان تاکید می‌کند که از آن مفهوم مرزداری بدست می‌آید.

براین اساس، آیه شریفه بر ضرورت اهتمام مسلمانان به سه نوع صبر و پایداری پای فشرده است:

صبر درونی هر مسلمان در حوزه نفس و رفتارهای فردی و شخصی؛
صبر و پایداری مسلمانان در تعاملات اجتماعی و در حفظ پیوند و همبستگی اجتماعی؛
پایداری و استقامت مسلمانان در مواجهه با بیگانگان و دشمنان.

پیداست اگر هر فرد مؤمن در رفتار فردی خود دارای صبر و پایداری باشد و در صحنه اجتماع دینی بر چنین صبری تاکید و پافشاری داشته باشد و آن گاه همچون بنیان مرصوص در برابر دشمنان بیرونی صف‌آرایی کند، شکست و گسست در باره او معنا نخواهد داشت. چنین جامعه همچون ساختمانی می‌ماند که همه اجزای آن از سرب ساخته شده است.

برگرفته از کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» اثر علی نصیری