گزارشی از مراسم معنوی حسینیه امام صادق (ع) مژده در دهه اول ماه مبارک رمضان

به لطف الهی مراسم دهه اول ماه مبارک رمضان در حسینیه امام صادق علیه السلام مژده طبق برنامه قبلیِ اعلام شده، با استقبال و حضور جمعی از دین داران، اساتید و فاضلان حوزه و دانشگاه و طلاب مکرم که شماری از آنان از شهرهای رشت، خشکیبیجار، لشت نشاء، کوچصفهان و … در محل حسینیه حضور می یافتند، برگزار شد.

برنامه مراسم طبق اعلام قبلی شامل سه بخش اساسی بود: یک؛ تلاوت قرآن و قرائت دعای افتتاح دو؛ سخنرانی سه؛ جلسه پرسش و پاسخ.

در ده شب نخست ماه مبارک؛ حجج اسلام محمد حسین نصیری، حسین پور، ملکی، ربیع زاده، تقوی، موسوی اطهر و محمدی پیرامون مباحث مختلف اعتقادی و اخلاقی سخنرانی خود را ارایه کردند. پس از پایان دعا و سخنرانی از حدود ساعت ده شب تا دوازده و گاه تا یک ساعت پس از نیمه شب، جلسه پرسش و پاسخ در فضایی بسیار صمیمی برقرار و مباحث مختلفی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

بر اساس روش ذیل:
نخست یکی از حضار پرسش خود را مطرح می کرد، سپس استاد نصیری از فاضلان جلسه درخواست می کرد که پاسخ خود را به آن پرسش ارایه کنند و در آخر خود استاد به جمع بندی نظرات ارایه شده و تحلیل نهایی پاسخ می پرداخت.

عموم پرسش های مطرح شده به شرح ذیل بوده است:
حجاب، محدوده آن و چگونگی دخالت حکومت اسلامی در باره آن چیست؟
آیا رجعت ائمه اهل بیت علیهم السلام قابل اثبات است؟
در این صورت این رجعت چرا و چگونه انجام می گیرد؟
تعامل حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه با پدیده های مدرنیته همچون هنر، سینما، ورزش، سلاح هسته ای، سلاح های نوین، بانکداری و … چگونه خواهد بود؟
ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه انجام گرفت؟
آیا خواهر و برادر با هم ازدواج کرده و نسل آدمی تکثیر شد یا طبق برخی از روایات ازدواج با جن و حور تحقق یافت؟
تحقق امر الهی چگونه با شکست ظاهری پیامبران یا شهادت آنان نظیر شهادت سالار شهیدان علیه السلام در کربلا سازگاری دارد؟
چگونه می توان از فلسفه آفرینش دفاع کرد؟ زیرا برخی از جوانان می پرسند که ما به جبر آفریده شدیم!
واژه فقه و تفقه در آیات و روایات به چه معنا بکار رفته است؟

امتیاز مهم این جلسات که با استقبال ستودنی حاضران همراه شد و به رغم اعلام قبلی پایان جلسه در ساعت ده و نیم شب، جلسات تا پاسی از نیمه شب ادامه می یافت، برگزاری جلسه گفت و شنود علمی و پرسش و پاسخ بود که در کنار ارایه پرسش ها و میدان دادن به همه دوستان فاضل برای ابراز نظر، تمام مباحث جلسات توسط استاد مدیریت می شد و ارایه پاسخ های دقیق و علمی توسط استاد به حل شبهات کمک می کرد.

همه شرکت کنندگان در جلسه اذعان می داشتند که بسیاری از شبهات و پرسش ها سال ها در فکر و ذهن آنان رسوب کرده یا بارها شاهد طرح آن از سوی جوانان و دانشجویان بودند، اما محفل و مجمعی را سراغ نداشتند تا در آن این پرسش ها به بحث و گفتگو گذاشته شده و پاسخ نهایی ارایه گردد.

این امر ضرورت حضور اساتید و فرهیختگان حوزه در شهرها و مناطق مختلف کشور و برگزاری این دست از نشست های صمیمی را از هر جهت آشکار می سازد.

بر اساس همین استقبال و اصرار شرکت کنندگان جلسات، مدیریت حسینیه به رغم وجود برخی از موانع پذیرفت تا این مراسم معنوی از شب بیست و سوم تا آخر ماه مبارک رمضان بر اساس همین روش استمرار یابد که برنامه دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

گفتنی است که در شب دهم و در آخرین جلسه دهه آغازین، آیت الله دکتر علی نصیری ضمن ابراز مراتب تشکر و تقدیر از سخنرانان، خدمت گزاران و همه همراهان برگزاری مراسم، مبحثی را در باره برکات روزه داری ارایه کردند که فایل صوتی آن در کانال استاد بازتاب داده خواهد شد.