پیراستگی قرآن از تحریف

پیراستگی قرآن از تحریف
  • ناشر: وحی و خرد
  • نوبت چاپ: اول، زمستان ۱۴۰۰
  • شمارگان: ۲۰۰
  • تعداد صفحه: ۱۶۷
  • نسخه الکترونیک: لینک کتاب

شبهه تحریف قرآن از جمله شبهاتی است که از دیرباز توسط دوستان نادان و دشمنان آگاه دامن زده شده و نقد آن برای دفاع از اصالت و کرامت قرآن اجتناب ناپذیر است. زیرا از سویی جایگاه بلند و منبع قرآن می‌طلبد تا در کنار اثبات اعجاز و فرا زمینی بودن، سلامت و پیراستگی آن از هرگونه دخل و تصرف نیز به قطعیّت ثابت گردد و این امر می‌بایست به عنوان نخستین بنیادهای قرآن‌شناسی مورد توجه قرار گیرد.

زیرا اگر کسی به احتمال هرگونه دخل و تصرف اعم از تحریف به کاستی یا فزونی در قرآن تن دهد، خواسته یا ناخواسته اعتبار این کتاب به عنوان سند زندة آخرین دین آسمانی و معجزة جاویدان اسلام را مخدوش کرده است. از این رو، هرگونه گفت وگو دربارة علوم، آموزه‌ها و معارف قرآن منوط به اثبات سلامت و نزاهت کامل آن از هر گونه دخل و تصرف است.

از سویی دیگر، در جوامع روایی فریقین روایاتی محدود به صورت پراکنده و به مناسبت های مختلف انعکاس یافته که از ظاهر آنها راهیافت تحریف به کاستی در قرآن برداشت شده است. بر این اساس، گروه‌ها یا افرادی در میان اهل سنت یا شیعه تحت تأثیر این روایات یا به خاطر عواملی دیگر در ورطة باورمندی به راهیافت تحریف به کاستی در قرآن لغزیده و در لابلای آثار خود و گاه با تدوین نگاشته‌های مستقل به این تفکر گراییده اند.

این کتاب را در چهار فصل به شرح ذیل سامان داده است:

* فصل اول فصل به کلیات اختصاص یافته و در آن جایگاه قرآن، چالش های پذیرش راهیافت تحریف، مفهوم لغوی و اصطلاحی تحریف، اقسام آن و عوامل گرایش به نظریه تحریف مورد بررسی قرار گرفته است.

* در فصل دوم دلایل ششگانه نقد شبهه راهیافت تحریف به کاستی در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: ۱. دلایل عقلی؛ ۲. دلایل قرآنی؛ ۳. دلایل روایی؛ ۴. دلایل تاریخی؛ ۵. دلایل تجربی؛ ۶. گواهی دانش وران شیعه.

* فصل سوم به نقد شبهات مدعیات راهیافت تحریف به کاستی در قرآن اختصاص یافته است. برخی از این شبهات عبارتند از: ۱. تشابه رخدادهای امم؛ ۲. شیوه گردآوری قرآن؛ ۲. وجود مصحف امام علی (ع)؛ ۳. حذف آیات توسط عثمان؛ ۵. وجود روایات دال بر تحریف در منابع فریقین.

* در فصل چهارم شبهات مدعیان تحریف مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سستی و ضعف آنها مورد تاکید قرار گرفته است.

نگارنده در این کتاب بر نکات ذیل تاکید دارد:

۱. لفظ و معنای قرآن همان گونه که بدون هیچ کم و کاست از سوی خداوند بر پیامبر (ص) نازل شد، به همان صورت در اختیار مردم قرار گرفت و قرآن کنونی همان قرآنی است که در دوران آن حضرت سامان پذیرفت.

۲. بر اساس اسناد تاریخی و روایی که از پشتوانه براهین عقلی نیز برخوردار است، چینش کنونی قرآن وحیانی بوده و با فرمان الهی و در دوران پیامبر اکرم انجام گرفت. از این رو، ادعای هر گونه جابجایی در الفاظ، آیات یا سور قرآن نیز غیر قابل پذیرش است.

۳. ساختار کنونی قرآن وحیانی است و هیچ گونه تغییری در آن راه نیافته است. بنابر این پدیده اختلاف قرائات و راهیافت هفت، ده یا چهارده قرائت در قرآن در آن جا که مربوط به اختلاف لهجه نباشد، امری فاقد اعتبار و پدیده ای خارج از قرآن تلقی می گردد که بیشتر از سوی قرّاء به آن دامن زده شد.

شاید از آن جهت که مجموعه آموزه ها در زمینه تحریف ناپذیری قرآن به صورت روشمند و کوتاه در این کتاب گرد آمده و دلایلی فراتر از آن چه در سایر آثار آمده مورد توجه قرار گرفته، این کتاب را می توان اثری در خور در این زمینه بازشناخت که می تواند برای همگان به ویژه مخاطبان عام مفید واقع شود و هر گونه شبهه در زمینه تحریف قرآن را از جان و ذهن عاشقان این کتاب آسمانی بزداید.